نرم افزار GAMS جدای از اینکه خود یک زبان برنامه نویسی است و با محیطی که فراهم نموده است می توان توسط آن مسائل بهینه سازی را توسط حل کننده های (Solver) مختلف از جمله CPLEX، LINGO، BARON و… حل نمود.
در بهینه سازی توسط GAMS توابع هدف و محدودیت ها طبق قاعده خواصی تعریف شده و سپس توسط گزاره هایی که در زبان نرم افزار تعریف شده اند به نرم افزار فهمانده می شود که فلان مدل که دارای فلان تابع هدف و محدودیت ها است را با فلان حل کننده (Solver) حل کن. پس قواعد تعریف شده و در نظر گرفته شده در نرم افزار تقریبا برای همه ی Solver ها ثابت بوده و این امر به جامعیت GAMS کمک می کند و از طرفی به کاربر این امکان را می دهد که برنامه های پیچیده را با زبانی ساده توسط این حل کننده ها به کار گیرد.
مختصری از قواعد برنامه نویسی در GAMS
برنامه نویسی در GAMS قواعد مخصوص به خود را دارد که بسیاری از آنها با نرم افزارهای دیگر مشترک می باشند. مثال قبل را دوباره در نظر بگیرید. قواعد زیر در این مثال رعایت شده اند که باید در سایر مدل هایی که با GAMS نوشته می شوند، رعایت شوند. قواعد تکمیلی به صورت تصویری و گام به گام در بخش ساختار خواهد آمد.
حروف بزرگ و کوچک در GAMS تفاوتی نمی کنند.
برای رفتن به سطر بعدی از ENTER استفاده می شود.
با استفاده از نشان گر ماوس یا فلش های موجود در کیبورد می توان مکان ها مختلف در برنامه رفت.
کلید Tab فاصله ای معادل ۹ space کیبورد را در فایل ایجاد خواهد نمود. استفاده از کلید Tab ممکن است (به هنگام run کردن برنامه) با ایجاد Error همراه باشد. پس بهتر است که کاربران مبتدی فعلا از این کلید استاده نکنند.
هر یک از دستورات نوشته شده در GAMS باید با سیمی کالون (;) از هم جدا شوند.
اگر در ابتدای سطری علامت ستاره (*) آورده شود آن سطر به عنوان دستور در برنامه خوانده نخواهد شد.
تعدادی از کلمات مانند Set، Sum, Variable و… جزو تعریفات ویژه ی نرم افزار می باشند و در صورت استفاده کاربر از این اسامی به رنگ آبی در خواهند آمد.
آنچه مطالعه فرمودید شرح مختصری از چرایی و چگونگی محیط نرم افزار می باشند که هر کاربری در استفاده از آن ها دقت لازم را باید داشته باشد. سایر قواعد و ساختارهای نرم افزار در بخش های مختلف بخش آموزش پوشش داده شده اند.
درباره این سایت